Wanneer een idee tot leven komt

01
Concept

Maak van een idee een totaalconcept en maak van het verhaal een beleving.

Beleef het verhaal...

…het onderzoek van kaders stellen. Wat is het verhaal? Kennis maken met de hoofdrolspeler. Waar het hier om gaat? Wat maakt het verhaal uniek? Hoe kunnen we het verhaal het mooiste laten spreken en tegen wie spreken we?

Op dit moment mag en kan alles! Dream big, go wild! The sky is the limit!

doel

De waaroms!
Wat wil je vertellen? Wat wil je bereiken?Wat is het verhaal?

doelgroep

De wie’s!
Wie wil je iets vertellen? Wie wil je bereiken?
Wie zijn de hoofdrolspelers en de bijrollen?

locatie

De waar’s!
Waar speelt ons verhaal zich af? Wat willen we laten gebeuren?
Wat willen we laten beleven?

02
Verbeelden

Breng een verhaal tot leven in een moodboard, collage, tekening en maquette.

PRIKKEL JE VEREELDING...

… wat is de beeldtaal van ons verhaal. Wat is de sfeer die we willen creëren, Welke kleuren en materialen brengen ons in de juiste sfeer. Hoe verhouden vormen en ruimtes zich tot elkaar en hoe vertalen we dit naar de juiste beleving?

De wijze van gebruik bepaalt de realistische kaders. Verbeeld het onmogelijke maar blijf wel realistisch!

Sfeer

Welk gevoel past het beste bij ons verhaal? Hoe vertalen we dat gevoel naar sfeer?
Welke tijdsgeest, stijl, thema & uitstraling willen we creeren?
Wat willen we laten voelen in de beleving?

Gebruik

De wat!
Wat moet er gebeuren in de ruimte? Welke functies heeft het ontwerp?
Waar moeten we een plek aan bieden?

Materiaal en kleur

Welke materialen ademen de sfeer, maar zijn ook bruikbaar voor de functie? Hoe combineren we sfeer en gebruik en vertalen we dit naar het correcte materiaal en kleurgebruik?
Wat willen we laten zien of oproepen?

03
Organiseren

Een realistische planning maken om het idee tot leven te brengen.

Draaiboeken, begrotingen en de dans van idealisme met realisme.

PLAN JE ROUTE…

..hoe gaan we de uitvoering van het concept concretiseren. Hoe maken we een realistisch ontwerp met oog op uitvoering en financiën

Conceptualiseren is ook de kracht van prioriteiten stellen. Wat vertelt nu het duidelijkste mijn verhaal. Wat is de kern? Schrappen mag, een opgeruimd hoofd geeft rust en duidelijkhied!

Benodigdheden

Wat is de kern van mijn verhaal?
Wat heb ik nodig  om dit het beste uit te dragen?
Kom tot de kern, kom bij je doel!

Begroting

Wat zijn de kosten voor de verschillende onderdelen?
Hoe kan ik de financiën zo optimaal mogelijk inzetten?
Welke extra’s zijn de extra’s waard?

Planning

To do’s to do. Hoe gaan we het plan naar de uitvoering brengen?
Realistische planning maken voor behalen van optimaal resultaat.
Draaiboek tijd!

04
Creëren

Het uitvoeren van een ontwerp is de kers op de taart, met liefde en oog voor detail.

LAAT JE MEEVOEREN…

Idee wordt realiteit! Alles valt samen als vanuit alle kanten het ontwerp wordt samen gebracht en de puzzelstukjes op hun plek vallen. Als alle kleine stukjes van het concept tot een totaal worden gebracht en het totaalconcept tot leven komt dan begint de beleving.

Een passend beeld zorgt voor de beleving van een verhaal, het is aan de toeschouwer om deel te nemen aan je verhaal.

Bouw

Voorbereiding voorafgaande aan de B-Day, Belevings dag. Op diverse plekken wordt er gewerkt aan het totaal concept. Beetje bij beetje krijgt het concept zijn vorm,  wachtende op het moment van samenvoeging. Een sneak preview van wat komen gaat.

Uitvoering

De bouw komt samen en het totaalconcept is voor het eerst in totaal zichtbaar. Het ontwerp wordt klaar gemaakt voor zijn primeur. De spanning begint te stijgen als de stellers van de doelen spelers worden in eigen ontwerp.

Beleving

Het ontwerp kan pas echt zijn verhaal beleven als ook de doelgroep in aanraking komt met het ontwerp. Of het nu gaat om een decorontwerp waar speler en toeschouwer zich in bevinden. Het interieur van een huis met zijn eerste bezoek of het geboortekaartje dat op de deurmat valt.

Het is aan de toeschouwer om te beleven.